Veelgestelde vragen

Hieronder vindt u een aantal “veel gestelde vragen” die u wellicht verder kunnen helpen. Aarzel niet om contact met ons op te nemen (via info@rozezorg.nl) indien uw vraag of antwoord er niet bij zit of als u nog aanvullende informatie wenst.

Waarom meedoen?
Zorg- en Welzijnsorganisaties die er voor kiezen het Roze Loper traject in te gaan, willen vooroordelen tegengaan en een organisatie zijn waar iedereen graag verblijft en werkt. Roze Loper organisaties kunnen zich door de Roze Loper positief onderscheiden. De Roze Loper past in een modern beleid, waarin sociale acceptatie en maatschappelijk verantwoord ondernemen een onmisbaar onderdeel zijn.

Zijn er kosten aan verbonden?
Ja, er zijn kosten aan verbonden. Roze 50+ doet haar best om deze kosten zo laag mogelijk voor de organisaties te houden. Zie hier de staffel voor een kostenindicatie.

Een andere vestiging van onze organisatie heeft al de Roze Loper, kunnen wij ook participeren?  
Ja dat kan! De Roze Loper wordt uitgereikt per locatie of, indien gewenst, voor de gehele koepel. Uw locatie kan dus ook meedoen met de Roze Loper. Benader uw collega, de contactpersoon van locatie die al een Roze Loper heeft en geef samen bij Roze 50+ aan dat u met meer locaties mee wilt doen met de Roze Loper. De audit vindt dan plaats als een zogenaamde “multi site audit”. 

Is de Roze Loper onafhankelijk en deskundig?
Ja, de Roze Loper audit wordt uitgevoerd door één van de zes onafhankelijke certificerende instellingen.  De auditoren van deze certificerende instellingen hebben veel ervaring met het afnemen van kwaliteitsaudits in de zorg. Daarnaast hebben zij een specifieke Roze Loper training gevolgd. Hierdoor zijn zij deskundig in het afnemen van een Roze Loper audit.

Hoe lang is de Roze Loper geldig?  
Als de resultaten van de instelling voldoende zijn, krijgt de organisatie voor drie jaar de Roze Loper, op voorwaarde dat ieder jaar een opvolgaudit plaatsvindt.

Na de eerste toelatingsaudit volgt binnen twaalf maanden opvolgingsaudit I en wederom na twaalf maanden opvolgingsaudit II. Drie maanden voor het verstrijken van het Roze Loper certificaat, volgt een her-audit waardoor de instelling weer voor drie jaar de Roze Loper kan bemachtigen. U gaat dus een overeenkomst aan met de certificerende instelling en Roze 50+ voor drie jaar.

U heeft de Roze Loper scan ingevuld en de resultaten kloppen niet (meer)
Heeft u de scan ingevuld, maar kloppen de resultaten niet (meer)? Omdat de situatie bij uw zorg- of thuiszorginstellingen is gewijzigd? Of omdat er een foutje is gemaakt bij het invullen? E-mail dan naar info@rozezorg.nl.

Kan de Roze Loper ook in het buitenland behaald worden?
Ja, inmiddels hebben twee organisaties in Frankfurt de Roze Loper ontvangen. In Duitsland heet de Roze Loper “Der RegenbogenSchlüssel®”. Op korte termijn verwachten we meer RegenbogenSchlüssels uit te kunnen reiken. Er zijn gesprekken gaande in Spanje voor Roze Loper certificeringen.

Hoe komt mijn organisatie op de website?
Na het behalen van de Roze Loper wordt uw onderneming op de website geplaatst als Roze Loper houder. Naast de adres en contactgegevens wordt ook de recentste auditdatum vermeldt en een foto. 

Website bezoekers kunnen uw organisatie vinden op provincie, type aanbod en natuurlijk op trefwoord (zoals de naam van de koepel en de locatie).